رشد آموزش میراث فرهنگی

گروه رشد آموزش میراث فرهنگی
امروزه دانشگاه به ­عنوان پایگاهی که سالانه تعداد زیادی دانشجویان فارغ التحصیل را تحویل جامعه می­دهد، نقش تربیتی مهمی را ایفا می­کند. اما عمدتاً آنچه در عمل ناظر هستیم، این است که در روند آموزشی دانشگاه ­ها و تحصیلات دانشجویی مواردی هستند که در سرفصل­ها گنجانده نشده و یا به درستی پوشش داده نمی­شوند.
 بنابراین وجود مراکزی پویا با برنامه­­ای جامع و منسجم که از بطن دانشجویان برخاسته و با شناسایی این نیازها بتواند در ارتقاء آموزش بکوشد ضروری به نظر می­رسد. در همین راستا گروه رشد آموزش میراث فرهنگی در دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تحت حمایت نشریه پژوهه باستان سنجی به عنوان محلی برای رشد، ارتقاء حوزه دانش و مهارت همه جانبه دانشجویان رشته مرمت آثار تاریخی و باستان سنجی شکل گرفت که رسالت ذاتی اش را پرورش افراد پویا و کارآمد قرار داده است. بارزترین كاركرد این گروه، تلاش در ارتقاء آموزش میراث فرهنگی به مخاطبان دانشجویی و کاروزان و متخصصین این حوزه است و امید دارد بتواند موجب توانمندسازی نيروى انسانى برای فراهم کردن بستر مطلوب تحصیلی و شغلی در این حیطه گردد و به دنبال ارائه خدماتی تخصصی از مبتدی تا پیشرفته شدن یک نیروی کار فعال قدم بردارد.
تعریف الگوی هدایتی رشد آموزش به صورت فرآیندی شکل گرفته است که از ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه و مواجه شدن با رشته تحصیلی خود تا پایان دوره و نیز بعد از فارغ التحصیل شدن از این حیطه بهره­مند خواهند گشت و در چهارچوب مسیر زندگی تحصیلی و شغلی برای دانشجویان جویای موفقیت مفید واقع می­شود. به طور کلی اهداف رشد آموزش میراث فرهنگی در 3 حیطه کلی علمی، تحلیلی و اطلاع­رسانی تقسیم­بندی می‌شوند که هر یک زیر گروه‌هایی را شامل می‌شود. این اهداف مهارت­هایی نظیر شناخت و توانایی، استدلال را زیر چتر حمایتی خود قرار می­دهد.  

 

اهداف آموزشی

اهداف آموزشی به طور اخص به سه دسته اهداف ابتدائی (علمی و عملی)، واسط یا میانی (تحلیلی) و نهایی (اطلاع رسانی) تقسیم بندی می­شوند.

 
  • اهداف ابتدائی آموزش­های اولیه­ای را در بر می­گیرند که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه به­عنوان مهارت­های ابتدائی فراگرفته و به نوعی آشنایی با خشت اول بناست. تعیین پرسش و خواستگاه شکل­گیری این دسته آموزش­ها نیز خود دانشجویان و ضعف­ها و عدم آشنایی آنان با ادبیات علمی است که با آن مواجه می­شوند. به طور مثال این اهداف شامل فراگیری انواع مهارت­های نرم افزاری، کسب مهارت های لازم برای انواع ارائه­های کلاسی، گزارش­ها، پاورپوینت­، پایان­نامه، مقاله­نویسی و غیره است و به طور کلی دانشجو از صفر تا 100 الفبای علمی را می­آموزد.
 

 
  • اهداف واسط یا میانی شامل آموزش­ دسته­ای از مهارت­ها است که متوجه اساتید و تکنسین­های مربوطه می­شود و دانشجویان را در نیل به اهداف نهایی زبده­تر نموده و زیربنای اصلی اهداف بالاتر هستند. این آموزش­ها زمینه­ساز تخصصی­تر شدن دانشجویان در رشته خود شده و قدرت تجزیه و تحلیل در رشته را برای آن­ها بارور می­گرداند. اهداف واسط آموزش شامل آشنایی دانشجویان با مهارت­های ابتدایی آزمایشگاهی، کارگاهی، شناخت تجهیزات، اخلاق حرفه ای و غیره است.

 
  • اهداف نهایی مربوط به پایان دوره آموزشی و اطلاعاتی است که شاکله اصلی یک فراگیر را، پرمایه­تر و وزین می­گرداند. این اهداف در نهایت به مراتب بیشتر از اهداف دیگر در آینده بکار خواهند آمد و دیگر موارد تنها به عنوان اقدامات اولیه برای آغاز کاری جدی­تر مورد توجه قرار می­گیرند. در اهداف نهایی جنبه اطلاع­رسانی نقش مهمی را ایفا می­کند که شامل زمینه­های مختلف از جمله مهارت­­های کسب و کار، بازآموزی مرمت­گران و باستان­سنج­ها، معرفی شخصیت­ها و معرفی کتب و مقالات، طرح­های پژوهشی و غیره است.
 


البته لازم و مبرهن است که آنچه در چارچوپ آموزشی می­تواند؛ گنجانده شود، موضوعات متنوعی هستند که معمولاً از سوی خود دانشجویان مطرح گشته و این گروه نیز پاسخی مثبت به سوالات مشابه آنان در دوره­های مختلف تحصیلی است. از آنجا که یادگیری افراد انواع گوناگون دارد و نیز موضوعات مختلفی در حیطه­های مطروحه گنجانده می­شود، روند یادگیری نیز مطابق با نظریه­های علمی روزآمد است که براساس تلفیق مدل­های رشد و با توجه به مؤلفه های علمی و فناوری طراحی شده است.
با توجه به اینکه موضوعات مختلف، هر یک شیوه یادگیری متفاوت و متناسب با نیاز روز دانشجویان دارد و نیز انواع یادگیری آنان، هر یک از این دسته­ها و اهداف آموزشی آن­ها در قالبی مناسب و مختصر و با محتوای کامل ارائه می­گردد که هم جذابیت لازم برای مطالعه ایجاد گردد و هم مهم­ترین نکات در قالبی ساده و نکته­وار به سمع و نظر آنها ­برسد. بنابراین به این گونه هدف آموزشی را می­توان با استفاده از مفاهیم، علائم، کلام، قاعده و قانون در انواع مختلف تصویری و صوتی ارائه داد.
برای محقق شدن اهداف الگوی هدایتی رشد آموزش در بین دانشجویان، فعالیت­های خودجوش چون انجمن و کانون نیز می تواند در مركز رشد آموزش میراث فرهنگی دانشگاه و در حیطه دوره‌های آموزشی و سامان­دهی نیروی انسانی متعهد و متخصص همراه باشند و متعاقباً با كسب مهارت‌های کاری آینده شغلی خود را پربارتر نماید.   
 
     برای اطلاع از اقدامات انجام شده روی هر هدف در لینک های زیر کلیک کنید
اهداف ابتدایی (علمی)
اهداف واسط (تحلیلی)
اهداف نهایی (اطلاع رسانی)

تبریز - خیابان آزادی - میدان حکیم نظامی - دانشگاه هنر اسلامی تبریز-دانشکده حفاظت آثار فرهنگی

کد پستی : 5164736931   تلفن : 35297140-041   دورنگار :35419968-041

کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه هنر اسلامی تبریز می باشد.