گروه رشد آموزش میراث فرهنگی
امروزه دانشگاه به عنوان پایگاهی که سالانه تعداد زیادی دانشجویان فارغ التحصیل را تحویل جامعه میدهد، نقش تربیتی مهمی را ایفا میکند. اما عمدتاً آنچه در عمل ناظر هستیم، این است که در روند آموزشی دانشگاه ها و تحصیلات دانشجویی مواردی هستند که در سرفصلها گنجانده نشده و یا به درستی پوشش داده نمیشوند.
بنابراین وجود مراکزی پویا با برنامهای جامع و منسجم که از بطن دانشجویان برخاسته و با شناسایی این نیازها بتواند در ارتقاء آموزش بکوشد ضروری به نظر میرسد. در همین راستا گروه رشد آموزش میراث فرهنگی در دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تحت حمایت نشریه پژوهه باستان سنجی به عنوان محلی برای رشد، ارتقاء حوزه دانش و مهارت همه جانبه دانشجویان رشته مرمت آثار تاریخی و باستان سنجی شکل گرفت که رسالت ذاتی اش را پرورش افراد پویا و کارآمد قرار داده است. بارزترین كاركرد این گروه، تلاش در ارتقاء آموزش میراث فرهنگی به مخاطبان دانشجویی و کاروزان و متخصصین این حوزه است و امید دارد بتواند موجب توانمندسازی نيروى انسانى برای فراهم کردن بستر مطلوب تحصیلی و شغلی در این حیطه گردد و به دنبال ارائه خدماتی تخصصی از مبتدی تا پیشرفته شدن یک نیروی کار فعال قدم بردارد.
تعریف الگوی هدایتی رشد آموزش به صورت فرآیندی شکل گرفته است که از ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه و مواجه شدن با رشته تحصیلی خود تا پایان دوره و نیز بعد از فارغ التحصیل شدن از این حیطه بهرهمند خواهند گشت و در چهارچوب مسیر زندگی تحصیلی و شغلی برای دانشجویان جویای موفقیت مفید واقع میشود. به طور کلی اهداف رشد آموزش میراث فرهنگی در 3 حیطه کلی علمی، تحلیلی و اطلاعرسانی تقسیمبندی میشوند که هر یک زیر گروههایی را شامل میشود. این اهداف مهارتهایی نظیر شناخت و توانایی، استدلال را زیر چتر حمایتی خود قرار میدهد.
اهداف آموزشی
اهداف آموزشی به طور اخص به سه دسته اهداف ابتدائی (علمی و عملی)، واسط یا میانی (تحلیلی) و نهایی (اطلاع رسانی) تقسیم بندی میشوند.
- اهداف ابتدائی آموزشهای اولیهای را در بر میگیرند که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه بهعنوان مهارتهای ابتدائی فراگرفته و به نوعی آشنایی با خشت اول بناست. تعیین پرسش و خواستگاه شکلگیری این دسته آموزشها نیز خود دانشجویان و ضعفها و عدم آشنایی آنان با ادبیات علمی است که با آن مواجه میشوند. به طور مثال این اهداف شامل فراگیری انواع مهارتهای نرم افزاری، کسب مهارت های لازم برای انواع ارائههای کلاسی، گزارشها، پاورپوینت، پایاننامه، مقالهنویسی و غیره است و به طور کلی دانشجو از صفر تا 100 الفبای علمی را میآموزد.
- اهداف واسط یا میانی شامل آموزش دستهای از مهارتها است که متوجه اساتید و تکنسینهای مربوطه میشود و دانشجویان را در نیل به اهداف نهایی زبدهتر نموده و زیربنای اصلی اهداف بالاتر هستند. این آموزشها زمینهساز تخصصیتر شدن دانشجویان در رشته خود شده و قدرت تجزیه و تحلیل در رشته را برای آنها بارور میگرداند. اهداف واسط آموزش شامل آشنایی دانشجویان با مهارتهای ابتدایی آزمایشگاهی، کارگاهی، شناخت تجهیزات، اخلاق حرفه ای و غیره است.
- اهداف نهایی مربوط به پایان دوره آموزشی و اطلاعاتی است که شاکله اصلی یک فراگیر را، پرمایهتر و وزین میگرداند. این اهداف در نهایت به مراتب بیشتر از اهداف دیگر در آینده بکار خواهند آمد و دیگر موارد تنها به عنوان اقدامات اولیه برای آغاز کاری جدیتر مورد توجه قرار میگیرند. در اهداف نهایی جنبه اطلاعرسانی نقش مهمی را ایفا میکند که شامل زمینههای مختلف از جمله مهارتهای کسب و کار، بازآموزی مرمتگران و باستانسنجها، معرفی شخصیتها و معرفی کتب و مقالات، طرحهای پژوهشی و غیره است.
البته لازم و مبرهن است که آنچه در چارچوپ آموزشی میتواند؛ گنجانده شود، موضوعات متنوعی هستند که معمولاً از سوی خود دانشجویان مطرح گشته و این گروه نیز پاسخی مثبت به سوالات مشابه آنان در دورههای مختلف تحصیلی است. از آنجا که یادگیری افراد انواع گوناگون دارد و نیز موضوعات مختلفی در حیطههای مطروحه گنجانده میشود، روند یادگیری نیز مطابق با نظریههای علمی روزآمد است که براساس تلفیق مدلهای رشد و با توجه به مؤلفه های علمی و فناوری طراحی شده است.
با توجه به اینکه موضوعات مختلف، هر یک شیوه یادگیری متفاوت و متناسب با نیاز روز دانشجویان دارد و نیز انواع یادگیری آنان، هر یک از این دستهها و اهداف آموزشی آنها در قالبی مناسب و مختصر و با محتوای کامل ارائه میگردد که هم جذابیت لازم برای مطالعه ایجاد گردد و هم مهمترین نکات در قالبی ساده و نکتهوار به سمع و نظر آنها برسد. بنابراین به این گونه هدف آموزشی را میتوان با استفاده از مفاهیم، علائم، کلام، قاعده و قانون در انواع مختلف تصویری و صوتی ارائه داد.
برای محقق شدن اهداف الگوی هدایتی رشد آموزش در بین دانشجویان، فعالیتهای خودجوش چون انجمن و کانون نیز می تواند در مركز رشد آموزش میراث فرهنگی دانشگاه و در حیطه دورههای آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی متعهد و متخصص همراه باشند و متعاقباً با كسب مهارتهای کاری آینده شغلی خود را پربارتر نماید.
برای اطلاع از اقدامات انجام شده روی هر هدف در لینک های زیر کلیک کنید